Martin Kacvinský

Martin Kacvinský je držitelem několika cen za nejlepšího svatebního kameramana v Evropě a patří mezi absolutní špičku v oboru. Tým Kaco Films tvořený Martinem, Eliškou a Markem natáčí na destinacích po celém světě a svatby zachycují jedinečným způsobem - upřímně, bez jakéhokoliv narušování a zasahování do děje. Jeho snaha je být s týmem tak nenápadný, jak je to jen možné.

 

Martine, mohl bys popsat svoji cestu k videu? Proč jsi se rozhodl právě pro to svatební?

 

Už v průběhu studia na vysoké škole jsem začal pracovat ve velkém korporátu a postupoval ve slibné kariéře. Současně jsem si ale stále intenzivněji uvědomoval, že mi kancelářské prostředí a firemní tempo práce moc nevyhovuje.

Proto jsem se na prahu syndromu vyhoření rozhodl kompletně změnit obor. Můj otec dříve pracoval jako fotograf, proto jsem jako malý vyrůstal obklopen fotografickými aparáty a fotografiemi. Video pro mne bylo logický posun, něco jako fotografie současného století.

Proč svatební video? Od začátku mě mnohem víc bavilo natáčet lidi než třeba produkty a výrobu. Svatby jsou rozmanité, potkávám se s novými lidmi, jinou kulturou a cestuji po místech, kam bych se běžně jen tak nedostal.

 

Jak rozhoduješ při výběru klientů? Plánuješ s nimi průběh natáčení svatby?

 

Jakkoli dobré postavení na trhu můžu mít, pořád je to tak, že si klient vybírá mne a ne já klienty. Jediné, co mohu udělat, je zaměřit se víc na klienty se kterými mám hodně společného a rozumíme si.

Primárně chci, aby si mne klienti našli napřímo. Spolupracuji jen s minimem svatebních agentur, které by ke mně klienty posílaly. Neplatím si prakticky žádnou reklamu. Je skvělé mít hodně poptávek, ale na druhou stranu může reklama přivést klienty, se kterými nebudu na stejné vlně. Moje filozofie je taková, že můj ideální klient si ke mně cestu nějakým způsobem najde. Zatím to funguje.

Pak si s klienty zavolám a vysvětlím jim svoji vizi a svůj styl. Další průběh s nimi téměř neřeším a respektuji jedinečnost jejich dne.

 

Jak vypadá tvá příprava na projekt/svatbu?

 

V průběhu plánování svatby se snažím s klienty hodně komunikovat a naslouchat. Těsně před svatbou jim posílám krátký dotazník a ptám se jich, co je pro ně důležité, na jaké momenty se těší a podobně.

Pak si večer před svatbou začnu vizualizovat v hlavě různé situace a to, jak na ně budu reagovat. Tím, že znám osobnosti mých klientů z předchozích videohovorů a mám o svatbě hodně informací, dokážu některé situace předvídat a očekávat předem.


Je o tobě známo, že se na svatbách snažíte zůstat maximálně nenápadní a nezasahovat do průběhu svatby. Mohl bys popsat, jak toho během dne dosahuješ a jak třeba oproti tomu realizuješ „párové focení/točení?“

 

Svatební video považuji primárně za vzpomínku. Proto se soustředím na autentické momenty, které nejde zrežírovat.

Párové natáčení je jen menší část svatby a u velkých svateb někdy dostanu na natáčení portrétu jen pár minut. Je důležité umět novomanžele zachytit tak, aby se ve výsledném videu cítili sami sebou. Proto je do ničeho netlačím a snažím se je zachytit co nejpřirozeněji.

I když se současná tvorba posouvá a někdy může svatební video vypadat jako krátký film, pořád je pro mě svatební video dokumentem. A nikdo podle mě nechce vzpomínat na to, jak je kameraman celou dobu úkoloval, nebo celý den do něčeho tlačil.

Pokud profesionál svou přítomností své klienty spíš znervózňuje, je to pak na výsledku poznat, jakkoliv kvalitní výbavu použije. Některý z hostů pak klidně dokáže udělat lepší záběry se svým iPhonem. A o to mi vlastně jde, chci na svatbě být spíše jako host s kamerou.

 


Jakou techniku jsi v minulosti používal a jaké jsou tvoje priority při výběru techniky?

 

Začínal jsem natáčet ještě na magnetické pásky s kamerou Canon XH-A1, kterou jsme měli na škole. Pak jsem si pořídil první zrcadlovku Nikon, časem přešel na Canon 5D Mark III. S Canonem 5D jsem pak vydržel několik let, než jsem ji vyměnil za Blackmagic Pocket 4K. A teď natáčím se Sigmou fp.

Ideální kamera neexistuje. Buď má dokonalou ergonomii a výsledný obraz je kompromis. Nebo má dokonalý výstup a ergonomie je nic moc. Případně má skvělý obraz i vynikající ergonomii… a stojí půl milionu a je tak velká a těžká, že bych měl při cestování problém.

Často natáčím v extrémních podmínkách, třeba Island, marocká poušť, tropická Florida, nebo krajiny blízkého východu. Neumím si představit, že by se kamera přehřála a přestala natáčet. Takže velikost a váha kamery je hodně důležitá.

Hodně mi vyhovuje práce s raw videem. A CinemaDNG je ještě o několik levelů lepší, než Blackmagic raw nebo Prores raw. I když je raw video datově hodně náročné, znáte svatebního fotografa, který by fotil do JPEG? Raw mi dává smysl zrovna na svatbě, kde ve spěchu můžete udělat expoziční chybu nebo bojujete se světelnými podmínkami.

V neposlední řadě preferuji full frame snímač. Tohle byl pro mě největší problém předchozí kamery. Vyzkoušel jsem hodně objektivů a mám svůj oblíbený set. Když do toho najednou vstoupí kamera, která má mírný crop, najednou se každé sklo začne chovat trochu jinak.

 

Jak jsi narazil na fotoaparát SIGMA fp a proč tě zaujala?

 

Pro mě je to v podstatě ideální kamera. Má CinemaDNG záznam. Je malá a lehká, má full frame sensor. Baterie vydrží více jak hodinu, není tedy potřeba ji pořád hlídat, nebo přidávat velkou a těžkou baterii. Navíc je kamera utěsněná proti vlhkosti a prachu, takže nemusím být ve stresu, když je špatné počasí. 

 

 

Jaké jsou tvoje dojmy z používání?

 

Když jsem natáčel raw s Canonem 5D, obrazově to bylo dokonalé. Rozlišení nic moc, ale barevně to byl dokonalý obraz. Šílené bylo ale vše ostatní, vzhledem k tomu, že jsem používal neoficiální software (MagicLantern). Člověk musel hlídat hrozně moc věcí, jinak by mohl úplně ztratit záběr. Například po stlačení spouště trvalo asi 3 vteřiny, než foťák začal natáčet. To pro dokumentární tvorbu rozhodně není ideální. Nebo pokud jsem při natáčení omylem zamáčknul jedno z tlačítek, foťák zamrzl, přišel jsem o záběr a bylo potřeba vyndat baterku a udělat tvrdý restart.

Přechod na Blackmagic byl v tomhle super, najednou je to kamera, kterou jen zapnu a vše funguje jak má. Hodně mi chyběl full frame sensor i CinemaDNG záznam.

SIGMA je takovou dobrou kombinací, obraz je ještě lepší, jako u mé první kamery. Spolehlivost i ergonomie jsou jako u mé druhé kamery. Tedy kombinace toho nejlepšího z obou.

 

Co bys rád viděl u nástupce SIGMA fp nebo v novém FW?

 

Chybí mi komprimovaný záznam rawu. Umožnil by ve stejné kvalitě uložit klidně dvojnásobek záznamu.

Určitě také 50p režim ve 4K rozlišení. Hodně lidí by asi sáhlo po elektronickém hledáčku.


Někdy mi chybí různé drobné nastavení, například mít možnost přemapovat tlačítka (nastavení ISO na některé z koleček), nebo detailnější nastavení informací na displeji. 

 

Kdy se můžeme těšit na svatební video natočené na SIGMU fp?

 

Právě dokončuji svatební video, které jsem na SIGMU fp natáčel v Portugalsku.

 

Jak moc tě letos ovlivnila korona krize?

 

V podstatě všechny naše plánované svatby v tomto roce měly buď proběhnout v zahraničí, nebo někdo velmi důležitý z rodiny je cizinec. Největší část se nám přesunula do dalšího roku a v omezeném režimu proběhlo jen pár svateb.

Na druhou stranu jsme po šesti letech intenzivního natáčení, cestování a stříhání měli trochu volna. 

Tak jsem se mohl věnovat jiným věcem, například jsem pomáhal při tvorbě velkých reklam. 

Taky jsem několik měsíců natáčel Kaco Films Masterclass. Je to 8 hodin video-kurzů, kde předávám v podstatě celé své know-how.

 

Na kterých kanálech tě mohou naši čtenáři sledovat?

 

Jako Kaco Films nás lze sledovat na Vimeu, Instagramu i Facebooku.

 

Kaco Films Wedding Reel from Kaco films on Vimeo.



Nahoru